تفاوت روغن موتور و واسکازین در چیست ؟

تفاوت روغن موتور و واسکازین در چیست ؟

  • تاریخ ارسال: 1400/01/15
  • تعداد نمایش: 235
  • گروه:

واسکازین چیست ؟

واسکازین یک کلمه روسی است و به روغن گیربکس گفته می شود. در واقع نام دیگر روغن گیربکس واسکازین است.  معمولا برای تعویض این روغن تعمیرکاران از زیر خودرو این کار را انجام داده و با یک بمپ مخصوص این روغن را به گیربکس یا جعله دنده تزریق می کنند.البته این فقط یکی از روش ها می باشد و قطعا روش های دیگر نیز وجود دارند. این  نوع روغن نیز مانند بقیه وظیفه جلوگیری از اصطکاک و همچنین خاصیت خنک کنندگی را دارد.  تفاوت اصلی میان روغن موتور و  واسکازین در خاصیت گرانروی و غلظت آنها می باشد.

 

وظیفه روغن گیربکس چیست ؟‌

گیربکس یک قطعه بسیار مهم در خودرو است  و با توجه به وجود چرخ دنده های زیاد و کار پیچیده آن، روغن آن نیز باید متفاوت و دارای خاصیت بیشتری در انتقال قدرت باشد. حتی واسکازین مورد استفاده در گیربکس های دستی با اتوماتیک تفاوت زیادی دارند و به طور کلی نمی توان از آنها به جای یکدیگر استفاده کرد مگر در مواردی خاص.

در اصطلاح به روغن های مورد استفاده در گیربکس های دستی  MTF و گیربکس های اتوماتیک ATF  گفته می شود. وظیفه گیربکس در همه خودرو ها اعم از دستی و اتوماتیک یکسان است اما تفاوت اصلی شیوه انتقال قدرت با توجه به نوع روغن می باشد.

 

ویژگی های روغن گیربکس دستی:

در این نوع از گیربکس ها فشار بسیار زیادی روی دنده ها وجود دارد و این فشار باعث ایجاد اصطکاک زیاد و همچنین حرارت زیاد می شود به همین دلیل غلظت این نوع روغن بیشتر از روغن های موتور و به اصطلاح خاصیت گرانروی باالاتری در این نوع به خصوص وجود دارد.

ویژگی های روغن گیربکس اتوماتیک:

دنده های به کار فته در گیربکس های اتوماتیک نسبت به دنده های گیربکس دستی کوچکتر می باشند اما نسبت درگیر بودن آنها با یکدیگر بیشتر می باشد.

دنده­‌هایی که در گیربکس اتوماتیک به کار رفته­ اند با دنده گیربکس دستی تفاوت­هایی دارند، این دنده­‌ها در گیربکس اتوماتیک از گیربکس دستی کوچک­تر هستند و همچنین قطعات در گیربکس اتوماتیک بیش­تر با هم در برخورد قرار می­ گیرند. علاوه بر روانکاری و جلوگیری از اصطکاک دنده ها، قابلیت انتقال قدرت از پمپ روغن به کلاچ نیز از وظایف روغن گیربکس می باشد. این موضوع در گیربکس های نوع اتوماتیک از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این نوع از روغن ها نسبت به روغن های نوع دستی رقیق تر هستند و در واقع می توان گفت گرانروی آنها نسبت به نوع دستی کمتر است. دلیل آن هم این است که درگیری قطعات در گیربکس های اتوماتیک بیشتر است. همچنین نقطه جوش این نوع از روغن ها کمتر از روغن های دستی می باشد.

 

یک ویژگی مشترک در بین روغن های گیربکس دستی و اتوماتیک  و همچنین روغن وتور این است که از ایجاد کف و حباب جلوگیری کنند. البته تمام روغن های مورد استفاده در خودرو باید این خاصیت را داشته باشند و معمولا هم دارند.

نظرات

حاصل جمع : Captcha