شاتون چیست و چه کاری انجام میدهد ؟

شاتون چیست و چه کاری انجام میدهد ؟

  • تاریخ ارسال: 1400/01/15
  • تعداد نمایش: 246
  • گروه:

شاتون چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

شاتون نمونه ای از قطعات داخلی موتور خودرو است که خیلی شناخته شده نیست ولی وظیفه مهمی دارد. این قطعه کوچک وظیفه ارتباط دادن پیستون را با میل لنگ بر عهده دارد. همانطور که می دانید حرکت پیستون ها به صورت عمودی است اما حرکت میل لنگ به صورت چرخشی است. حال وظیفه شاتون در این بین ایجاد ارتباط بین این دو است تا این تبدیل حرکت از عمودی به چرخشی انجام گرد.

در واقع این میل لنگ است که نیروی مورد نیاز پیستون را از طریق شاتون فراهم میکند. میل لنگ می چرخد و به سبب آن پیستون ها به صورت عمودی بالا و پایین می روند و عملیات احتراق انجام می گردد. بنابراین شاتون وظیفه انتقال نیرو بین میل لنگ و پیستون و برعکس را بر عهده دارد. البته در این بین یاتاقان هم به کمک شاتون می آید.

جنس شاتون چیست ؟

جنس شاتون از فولاد می باشد چرا که قدرت تحمل آن باید بسیار بالا باشد تا بتواند در حرارت بالای داخل موتور دوام بیاورد و نشکند یا خم نشود.

 

شاتون زدن یعنی چه ؟

شاتون زدن زمانی  اتفاق می افتد که  حجم روغن درون موتور کم باشد و یا خاصیت روانکاری آن از بین رفته باشد. در این حالت پیستون خشک کار میکند و حرارت آن خیلی بالا می رود. حرارت بالا باعث انبساط زیاد قطعات پیستون می شود و نتیجه آن،  پین داخل شاتون قفل می شود. فشاری که از سمت پیستون به سمت پایین وارد می شود، همزمان با قفل شدن شاتون نتیجه ای جز آسیب دیدن شاتون ندارد. حال یا شکسته می شود و یا خم می شود. در صورت شکستن شاتون ممکن است  دیواره سیلندر آسیب ببیند که این آسیب می تواند ترک خوردن و یا حتی شکست آن در سرعت های بالا باشد. در این حالت سیلندر، پیستون ها، میل لنگ و یاتاقان ها آسیب می بینند و به اصطلاح موتور گیرپاژ کرده است.

در بعضی موارد و در سرعت های پایین ممکن است قفل شاتون باز شود و موتور کار کند. اما با توجه به اینکه شاتون خم شده است صدای زیادی در زمان کار کردن موتور به گوش می رسد. اما توان حرکتی خودرو بسیار پایین است. همینطور در سرعت های بالا اگر این اتفاق بیفتد، قفل شاتون باز نشده و حتما می شکند. در این حالت موتور از کار می افتد و امکان ادامه حرکت وجود ندراد.

 

علائم خرابی شاتون کدامند ؟‌

  • صداهایی مثل تق تق از موتور خودرو. این صدا ها  در زمان شروع حرکت و یا زمان های توقف حرکت کمتر به گوش می رسند.
  • روغن ریزی

مهمتربن نشانه همان صدای داخل موتور است که باید به آن توجه شود. و در صورت مشکوک شدن باید خودرو را خاموش کرد و ادامه نداد. در صورت ادامه و روشن کردن خودرو ممکن است صدمات زیادری به قطعات دیگر نیز وارد شود.

عوامل خرابی شاتون کدامند ؟

  • کیفیت آلیاژ شاتون
  • تنظیم نادرست شاتون
  • احتراق نامناسب
  • روغن کاری نامناسب
  • استفاده از دنده معکوس در سرعت های بالا
  • مشکل در عملکرد پیستون
  • فرسودگی یاتاقان
  • استفاده از شاتون های با وزن متفاوت در موتور و عدم توجه به اعداد حک شده بر روی شاتون و وزن و طول آنها

تفاوت یاتاقان زدن با شاتون زدن :

  • صدای تق تق در یاتاقان زدن در دور موتورهای بالا افزایش پیدا می کند اما صدای تق تق شاتون زدن در حین حرکت از ابتدا تا انتها یکسان است.
  • صدای شاتون زدن کمتر از صدای باتاقان زدن است

 

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha