داستان پنهان روغن موتور
داستان پنهان روغن موتور
به عنوان یک محصول مصرفی، روغن موتورهایی که در فروشگاهها عرضه میشوند، باید به درد هر نوع موتور و هر نوع شرایط رانندگی که پیش میآید ، بخورند. هی، آلفا رومئو جولیتا هم هنوز به تعویض روغن احتیاج داره، درسته؟ کسانی هم که فقط آخر هفتهها سراغ مسابقات رانندگی میروند ، مدام موتور ماشینهایشان را بازسازی میکنند و قبل از آنکه ماشینهای مسابقهشان را دوباره راه بیندازند، به روغن احتیاج دارند. به همین ترتیب، روغن موتورهای clueless commuter هم بعد از 50000 مایل کار باید عوض شود.
مصرفی بودن روغن موتور به این معنا هم هست که احتمالاً تمام تجربیاتی که طی سالهای متمادی به دست آمدهاند، حتی تجربیات کوچک ، در ساخت روغن ماشین شما به کار رفتهاند.
موضوع جالب آنست که تمام این تجربیات بهدستآمده از موتورهای بخار آغاز شدند. تصور اینکه وجود تمام قوطیهای روغن 10W-30 موجود در بازار به نوعی به مردی به نام دکتر جان اِلیس[1] برمیگردد، حیرتآور است ؛ و این حیرت تنها به این دلیل است که اصلاً به "اختراع" روغن موتور فکر نکردهایم.
دکتر اِلیس نخستین فردیست که با استفاده از روانکنندههای نفتی ، راهی برای کاهش اصطکاک در موتورهای بخار بزرگ ابداع کرده است. امروزه تمام روغنموتورها همان مشکلاتی را رفع میکنند که آن روانکنندة نفتی در سال 1866 رفع میکرد، البته با استانداردهای بسیار بهتر و بالاتر.
و همزمان با انقلابی که موتورهای احتراق داخلی در جهان ایجاد کردند، شرکت Valvoline، شرکت نوپای دکتر اِلیس هم نخستین روانکنندهها ( روغن موتورها ) را به بازار عرضه کرد. یکی از نخستین مشتریان این محصول هنری فورد[2] بود که یک خواستة بسیار جدی داشت: ثبت سریعترین موتور خودرو در جهان .
هنری فورد در سال 1904 ، رکورد سریعترین موتور خودرو را با یک ماشین ابتدایی و عظیمالجثه به نام "999" به نام خود ثبت کرد. موتور فورد که حداکثر تا 100 اسببخار قدرت داشت، سبب شد که "999" بدون داشتن اتاق به سرعتی حدود 91.37 مایل در ساعت دست پیدا کند. همانطور که در مخترعان پیش از آن نیز شاهد بودیم، فورد نیز از شجاعت چیزی کم نداشت: وی بر روی دریاچة یخزدة میشیگان به این سرعت دست یافت. چند سال پس از آنکه این سرعت توجه مطبوعات و سرمایهگذاران را به ماشین جدید و جسورانة وی جلب کرد، مدل T از ماشینهای هنری فورد با یک هشدار عجیب و غریب بر روی داشبوردش به بازار آمد : «این ماشین با روغن موتور سبک Valvoline پر شده است. توصیه میکنیم از آن استفاده کنید. در این ماشین از هیچ روغن دیگری نباید استفاده شود.»
با توجه به اینکه روغن یک مایع مصرفیست که به خاطر کاربردهایی که مدام در حال تغییر هستند، دائماً در حال تغییر و بهبود است، نمیتوان اجزای مربوط به تاریخچة آن را به راحتی در کنار هم قرار داد. اما یکی از بزرگترین تحولات مربوط به این محصول تولید یک روغن موتور تقریباً جهانی بود که میتوان در هر موتوری از آن استفاده کرد.
سالهاست که خودروسازان روغن خاصی را برای هر ماشین پیشنهاد میکنند، اما این پیشنهادات در سال 1939 بیشتر دردسرساز بود. در آن زمان تنها در ایالات متحده صدها کارخانة خودروسازی فعال و از ردهخارج وجود داشت که همگی از سوی شبکة نامنظمی از گاراژها، پمپبنزینها و تعمیرکنندگانی که به همگان خدمات ارائه میدادند، حمایت و پشتیبانی میشدند. به عبارت دیگر تصور کنید که سعی میکنید یک روغن موتور خاص را مثلاً برای یک بوگاتی و فقط در مرکز نبراسکا پیدا کنید. وقتی شرکت Valvoline در سال 1939 محصول X-18 را به بازار عرضه کرد، این محصول مشکلی را که رانندگان بیش از 30 سال با آن روبرو بودند ، یعنی خرید روغن موتوری که برای استفاده در بیشتر موارد مناسب باشد ، حل کرد.
بااین حال، این موضوع که یک روغن در اغلب ماشینها کار میکند، به این معنی نیست که برای اکثر مصارف نیز مناسب است. حرکت آرام در یک جادة روستایی برای یک ماشین به مراتب سبکتر از کاری مثل شرکت در مسابقة اتومبیلرانی Bathurst 1000 است ، به همین خاطر روغن بسیار سادهتری برای چنین ماشینی انتخاب میشود و قیمت روغن موتور کمتری متحمل خواهید شد.
اگر قصد دارید که یک رانندگی پرهیجان داشته باشید، در مسابقه شرکت کنید ، یا ماشینی با عملکرد بالا دارید، تا سال 1965 میتوانستید VR1 را انتخاب کنید که برای مقاومت در برابر شرایط سخت ساخته شده بود و یا در سالهای پس از آن روغن موتوری را انتخاب کنید که برای ماشینهایی که موتورهایی با مصرف سوخت بالا دارند، مناسب باشد.
تاریخچة روغن داستان کاریست که کردهایم تا ماشینهایمان به شکلی خارقالعاده کار کنند. اما آینده قدری تفاوت دارد: هرچند فرمولها، کاربردها و شرایط خاص همواره در حال تغییر هستند، اما آیندة روغن ماشین در جاییست که از آن استفاده میشود.
منبع: https://petrolicious.com/articles/this-is-the-hidden-history-of-motor-oil
ارسال دیدگاه :