تفاوت روغن سنتتیک, نیمه سنتتیک, و معمولی

تفاوت روغن سنتتیک, نیمه سنتتیک, و معمولی

  • تاریخ ارسال: 1400/07/08
  • تعداد نمایش: 96
  • گروه:

5 مورد از رایج‌ترین سوالاتی که در مورد روغن موتور سنتتیک پرسیده می‌شود

روغن سنتتیک بهتر از روغن معمولی‌ست؟ آیا باید به جای خرید روغن موتور معمولی از روغن موتور سنتتیک استفاده کنیم؟ تفاوت اصلی بین روغنهای تمام‌سنتتیک، سنتتیک ترکیبی و معمولی چیست؟ پاسخ این سوالات متداول را می‌توانید در ادامة این مطلب بخوانید.

5. آیا روغن سنتتیک برای موتور خودرو بهتر از روغن معمولی‌ست؟

بله، روغن سنتتیک برای موتور خودرو بهتر است. هر چند روغن معمولی ( مثلاً روغن معدنی) هم می‌تواند عملکرد روانکاری مناسبی در موتور ایجاد کند ، اما از نظر عملکرد کلی موتور و محافظت از آن قادر به رقابت با روغنهای سنتتیک نیست.

روغنهای سنتتیک از روغنهای پایة با کیفیت‌تری استفاده می‌کنند ،در مقابل در روغنهای معمولی از روغنهای پایة کمترتصفیه‌شده استفاده می‌شود که سبب می‌شود روغنهای معمولی :

  • از نظر شیمیایی پایداری کمتری داشته باشند.
  • راحت‌تر اکسیده و اسیدی شوند.
  • سریع‌تر تجزیه شده و ویژگیهای محافظتی خود را از دست بدهند.

در کل، روغنهای تمام‌سنتتیک در مقایسه با روغنهای معمولی و سنتتیک ترکیبی سبب عملکرد بهتر موتور شده و محافظت بیشتری از موتور می‌کنند. روغنهای تمام‌سنتتیک جدید Mobil 1™ روغنهایی با فرمولاسیون خاص و سیستمی از افزودنیهای مناسب هستند که با داشتن ویژگیهای زیر مزایای بیشتری  در مقایسه با روغنهای معمولی و سنتتیک ترکیبی دارند:

  • مقابله با تشکیل رسوبات چسبنده
  • کاهش سایش
  • محافظت در برابر دمای بالا
  • کنترل تجزیة روغن

بنابراین تمام تغییرات شیمیایی که در آزمایشگاهها آغاز می‌شوند، تغییرات بسیار بزرگی را در عملکرد واقعی موتور خودرو ایجاد می‌کنند.

4. مزایای روغنهای سنتتیک نسبت به روغنهای معمولی چیست؟

روغنهای سنتتیک از طریق فرایندهای پیچیده، از جمله فرایندهای پیچیدة شیمیایی از مواد پتروشیمی ساخته می‌شوند، این روغنها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که ویژگیهای مولکولی دقیق موردنیاز برای یک کاربرد خاص را دارا باشند.

این فرایندها ناخالصی‌های نفت خام را حذف کرده و هر مولکول را قادر می‌سازند تا عملکردی مطابق با نیازهای موتورهای جدید داشته باشد. این مولکولهای سفارشی‌ساخته‌شده سبب می‌شوند که روغنهای سنتتیک نسبت به روغنهای معمولی عملکرد و نقش محافظتی بالاتری داشته باشند.

 

با این حساب چگونه روغنهای سنتتیک بهتر از روغنهای معمولی عمل می‌کنند؟                                      

  • با محافظت بیشتر از موتور در برابر سایش.

قطعات موتور در تماس مداوم با یکدیگر هستند و با سرعت زیاد حرکت می‌کنند. در چنین شرایط پرفعالیتی، احتمال سایش قطعات به یکدیگر و فرسودگی و خرابی آنها وجود دارد. روغن موتور تنها یک سد محافظتی در بین این قطعات ایجاد می‌کند.

با تجزیه‌شدن روغنهای معمولی و سنتتیک ترکیبی، معمولاً توانایی آنها در جلوگیری از سایش قطعات خودرو به یکدیگر کاهش می‌یابد. اما روغن تمام‌سنتتیک Mobil 1 ویژگیهای محافظت در برابر سایش را برای مدت طولانی‌تری حفظ کرده و با حفظ قطعات مهم موتور در شرایط عالی ، عمر موتور را تا 250000 مایل افزایش می‌دهد. *

*مجموع مایل کارکرد موتور. که عمدتاً در شهر و در شرایط رانندگی بزرگراهی و با توجه به فواصل توصیه‌شده از سوی شرکت سازنده برای تعویض روغن در خودروها مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

  • با تمیزتر نگه‌داشتن موتور خودرو.

وقتی روغن موتور داخل موتور خودرو حرکت می‌کند، می‌تواند رسوبات را جمع کند. روغنهای معمولی به مرور زمان، خودشان می‌توانند رسوبات چسبنده‌ای ایجاد کنند که می‌تواند کارایی موتور و در نهایت عمر آن را کاهش دهد . روغن تمام‌سنتتیک Mobil 1 در مقایسه با روغنهای معمولی و سنتتیک‌ترکیبی ناخالصی کمتری دارد و در نتیجه مقاومت بیشتری در برابر ایجاد این رسوبات چسبنده از خود نشان می‎دهد. اگر موتور خودروی شما از قبل دچار این رسوبات شده است، روغن موتور Mobil 1 تقریباً تمام این رسوبات را در یک نوبت تعویض روغن پاک می‌کند.

  • با ایجاد سیلان بیشتر در دماهای پایین.

زمانی که موتور خودرو کار نمی‌کند، روغن ته‌نشین می‌شود. وقتی با استارت‌زدن، عمل احتراق در موتور خودرو رخ می‌دهد، روغن شروع به حرکت در بین قطعات مهم موتور می‌کند تا از ایجاد اصطکاک جلوگیری کند. روغنهای معمولی و سنتتیک‌ترکیبی برای آنکه به آرامی در داخل موتور حرکت کنند، به زمان بیشتری نیاز دارند. در ماههای سرد سال و در مناطق سردسیر، این زمان طولانی‌تر هم می‌شود. روغن تمام‌سنتتیک Mobil 1 به گونه‌ای طراحی شده که حتی در دماهای پایین هم به سرعت به حرکت درمی‌آید و بلافاصله پس از شروع به کار موتور از آن محافظت می‌کند.

  • با محافظت بیشتر در دماهای بالا.

موتور خودرو هنگام کار داغ می‌شود. با گذشت زمان، درجه حرارت بالا در موتور می‌تواند باعث تجزیه شدن و یا تبخیر روغنهای معمولی و سنتتیک‌ترکیبی شده و موتور را در معرض فرسودگی و استهلاک قرار دهد. روغن موتور تمام‌سنتتیک Mobil 1 برای مقاومت در برابر این درجه حرارت بالا طراحی شده است که این امر مخصوصاً در مواردی که مجبور به رانندگی در شرایط آب‌و هوایی گرم هستید و یا مجبورید کار بیشتری از موتور بکشید، مثل حمل بار و یا بکسل کردن ، اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • با محافظت از قطعات مهم و حیاتی توربوشارژر.

خودروسازان در حال ساخت خودروهایی با موتور کوچکتر ( برای افزایش بهره‌وری سوخت) و توربوشارژر ( برای افزایش قدرت) هستند. موتورهایی که دارای توربوشارژر هستند، حتی بیشتر از موتورهایی که توربوشارژر ندارند، گرم می‌شوند. دمای روغن در داخل یک توربوشارژر می‌تواند حتی از 400 درجة فارنهایت نیز بالاتر برود، میلة محوری توبوشارژر ممکن است با سرعتی حدود 200000 دور در دقیقه بچرخد، به همین خاطر سرعت حرکت روغن موتور برای رسیدن به قطعات موتور و ایجاد روانکاری مناسب اهمیت زیادی دارد.

روغنهای معمولی و سنتتیک‌ترکیبی در شرایط کار شدید توربو ، سریع‌تر تجزیه شده و بر روی قطعات توربوشارژر رسوب می‌کند که می‌تواند باعث خرابی آن شود. روغن موتور تمام‌سنتتیک Mobil 1 خیلی بهتر از روغنهای معمولی از این قطعات محافظت کرده و آنها را در حداکثر عملکرد نگه می‌دارد و قدرت موتور را افزایش می‌دهد.

3. آیا فاصلة تعویض روغنهای سنتتیک از روغنهای معمولی بیشتر است؟

بله، معمولاً فاصلة تعویض روغن در روغنهای سنتتیک بیشتر از روغنهای معمولی‌ست. اما این امر به مارک روغن موتور و عوامل دیگری همچون سبک و شرایط رانندگی هم بستگی دارد. لطفاً تا زمانی که خودرویتان گارانتی دارد، توصیه‌های درج‌شده در دفترچة مالکیت خودرو را رعایت نمایید.

در برخی از برندهای روغن موتور سنتتیک توصیه می‌شود که بعد از 3000 تا 5000 مایل روغن تعویض شود. مجموعة روغن موتورهای Mobil 1 روغنهای تمام‌سنتتیکی  هستند که توصیه می‌کنند روغن موتور پس از 7500 تا 20000 مایل و یا پس از گذشت یک سال از کار موتور #، تعویض شود.

# هر کدام از شرایط که زودتر پیش آمد.

2. تفاوت روغن تمام‌سنتتیک و روغن سنتتیک‌ترکیبی در چیست؟

هرچند تعریف دقیق صنعتی در این خصوص وجود ندارد، اما معمولاً روغنهای تمام‌سنتتیک از ابتدای کار از ترکیب روغنهای پایه با بهترین کیفیت استفاده می‌کنند.  روغن موتورهای سنتتیک‌ترکیبی معمولاً یا از ترکیبی از روغنهای پایه با کیفیت بالا و با کیفیت پایین و یا روغنهای پایه با کیفیت بالا ( بالاتر از روغنهای معمولی) استفاده می‌کنند. اما روغن پایة سنتتیک تنها نیمی از ماجراست. برای ساختن این روغن باید ترکیب صحیحی از مواد افزودنی مناسب نیز با آن مخلوط شود.

ترکیب صحیح مواد افزودنی مورد استفاده در روغن تمام‌سنتتیک Mobil 1 سبب شده است که این روغن عملکرد بهتر و بالاتری در مقایسه با ترکیبات موجود در روغنهای سنتتیک‌ترکیبی داشته باشد. و با وجود اینکه روغنهای تمام‌سنتتیک در مقایسه با روغنهای معمولی و سنتتیک‌ترکیبی  محافظت بیشتری برای موتور خودرو ایجاد می‌کنند، همة روغنهای سنتتیک تولیدشده نیز مانند هم نیستند.

1 . خودروی من به روغن سنتتیک احتیاج ندارد. آیا می‌توانم در آن به جای روغن معمولی از  روغن تمام‌سنتتیک استفاده کنم؟

استفاده از روغن تمام‌سنتتیک به جای روغن معمولی کار کاملاً قابل‌قبولی‌ست. روغن تمام‌سنتتیک Mobil 1 با روغنهای معمولی، روغن مخصوص موتورهایی که کارکرد بالایی دارند، روغنهای سنتتیک‌ترکیبی و سایر روغنهای تمام‌سنتتیک سازگاری کامل دارد. و نیازی به شستشوی موتور نیست.

برای موتورهایی که کارکرد بالایی دارند

با این حال اگر وسیلة نقلیة شما موتوری با کارکرد بالا ( بالاتر از 75000 مایل) دارد و تا به حال در آن از روغن سنتتیک استفاده نکرده‌اید و یا تا به حال شرایط نگهداری از موتور خودرویتان و دفعات تعویض روغن آن مناسب نبوده است، توصیه می‌کنیم از روغن Mobil 1 با فواصل طولانی‌تر تعویض روغن استفاده کنید تا این روغن بتواند موتور خودروی شما را کاملاً پاک کند. در این موارد هم باید هنوز همان مراحل معمول تعویض روغن را انجام دهید. ( روغن قدیمی را کامل تخلیه کنید، فیلتر قدیمی روغن را خارج کنید، روغن جدید Mobil 1 بریزید و یک فیلتر روغن جدید بگذارید.).

به توصیه‌های ارائه‌شده  از سوی OEM خودتان را در خصوص تعمیر و نگهداری خودرو و تعویض روغن عمل نمایید، اما اگر برای نخستین بار است که به جای روغن معمولی از روغن سنتتیک استفاده می‌کنید، باید یک یا دوبار اول در فواصل نزدیک‌تر روغن موتور خودرویتان را تخلیه کنید. دلیل این تخلیة سریع‌تر و تعویض روغن زودتر اینست که احتمالاً مقدار رسوبات جمع‌شده در موتوری با کارکرد زیاد و یا شرایط نامناسب نگهداری ( مثلاً تعویض روغن نامناسب و دیر به دیر) قابل‌توجه خواهد بود.

روغن Mobil 1 در حین کار ، موتور خودروی شما را تمیز خواهد کرد ، اما حتی کار این روغن هم در موتورهای بسیار کثیف بسیار سخت‌تر خواهد بود ، لذا بهتر است حداقل در چند هزار مایل نخست روغن موتور را زود به زود تعویض کنید. پس از آن می‌توانید مطمئن باشید که روغن Mobil 1 موتور خودروی شما را تمیز نگه می‌دارد و با هر مایل کارکرد بیشتر ، روغن‌کاری بهتری هم انجام می‌دهد.

 

نظرات

حاصل جمع : Captcha